Terug naar overzicht
  • Reizigersinformatie
  • Haltes en stations
  • Dienstregeling

Overstappen kost tijd, klanten en meer auto’s op de weg. Door de treinen vanuit Gouda niet meer te laten keren in Rotterdam, maar de Intercity door te laten rijden richting Dordrecht, en de Sprinter naar Schiedam, zal het totale OV-systeem zonder kostbare spooruitbreidingen véél meer reizigers trekken.

Doortrekken Goudse treinen Rotterdam Centraal

Het spoorvervoer door Rotterdam kan met creatieve benutting van bestaande spoorinfrastructuur véél aantrekkelijk worden gemaakt, meer reizigers trekken én de A16 en A20 ontlasten.

Kern van het idee is dat de Intercity’s uit Utrecht na Rotterdam Centraal doorrijden naar Blaak, Lombardijen en Dordrecht. De Sprinters uit Gouda gaat na Rotterdam Centraal doorrijden tot Schiedam (optioneel door naar Schiedam Kethel of verder).

Voor de verschoven Hoekse Lijn betekent dit een hoogfrequente aansluiting naar Centraal plus herstel van de huidige IC-aansluiting richting Gouda-Utrecht (overstap Blaak) respectievelijk Sprinter Gouda (overstap Schiedam).

Dordrecht krijgt hiermee één IC per uur méér (8) i.p.v. de door NS in 2017 geplande bijna-halvering. De rechtstreekse IC naar Alexander, Gouda en Utrecht t/m Groningen/Leeuwarden/Enschede biedt een strategische bereikbaarheidsverbetering voor de betrokken stationsomgevingen.

Uniek is dat het basisplan zonder kostbare infrastructuuruitbreidingen realiseerbaar is. Uitbreiding tot Kethel of eventueel Delft vereist wel spoorverdubbeling.

Voor wie

Verhoogt de klanttevredenheid voor de reiziger

Welke aanpak is er nodig om het idee door te voeren?

- invoering metropool-railmap (metro+hoofdspoor+RR+MWL+...)
- vervoersonderzoek, ook onder automobilisten
- onderbouwing halteringen en keuzes opties
- initiele capaciteitsverificatie Prorail
- evt. finetuning / compromissen / extra maatregelen
- verkenningsrapportage
- voortgangsbesluit Metropoolregio
- overleg Rijk / Provincie / NS
- voornemen Landsdelige Spoortafel
- politieke besluitvorming
- implementatie

Hoe duurzaam is het idee?

dit metropool-totaalconcept zal veel meer mobilisten inhoudelijk overtuigen om het OV te gaan nemen, hiervoor substantiele afname files en uitstoot rond A16-A20 en Van Brienenoordbrug

Waarom is dit idee het beste idee?

Omdat het een glashelder "niet-lullen-maar-poetsen"- idee is. Aan mooie praatjes over OV, verkeersbeleid en duurzaamheid ligt het niet. Het gaat om een creatief maar ook duidelijk, concreet en snel realiseerbaar plan met maximale marktimpact tegen minimale kosten. Dat zouden we vaker moeten doen!

Show navigation